Da bismo postigli kvalitet i funkcionalnost u pogledu efikasnosti učenja prilikom izrade mapa uma moramo poštovati zakone mapiranja uma. Zakoni se inače dele na zakone tehnike i zakone planiranja:
- Tehnike
1. Koristite isticanje
2. Koristite asociranje
3. Budite jasni
4. Razvijte lični stil
- Plan
1. Koristite hijerarhiju
2. Koristite numerički poredak
- Preporuke
1. Razbijte mentalne blokade
2. Popravite
3. Pripremite
Mape uma se izarđuju na pairu formata A4 koji se postavi položeno. U centru se nacrta centralni lik koji predstavlja pojam kojim se bavimo, a po pravilu treba da bude nacrtan u tri dimenzije, sa najmanje tri boje, a tekst uz njega napisan štampanim slovima. Grane koje su bliže centralnom pojmu i koje izlaze iz centra treba da su deblje i blago talasaste.
Linije treba da sadrže ključne reči ili pojmove direktne povezanosti. Dužina linije je srazmerna dužini reči. Debljinu linija smanjivati udaljavanjem od centra. Numerisati grane brojevima radi lakše organizacije i pamćenja. Koristiti maštu u izradi(boje, crteže, tekst).
Faze u izradi mape uma u nastavnom procesu
Mape uma se mogu koristiti kao vrlo efikasna „alatka” koja nam pomaže da svoje sposobnosti u procesu učenja iskoristimo do maksimuma. Stvaranjem i korišćenjem mapa uma dolazi do razvoja naših potencijala, kroz efikasno pamćenje, razvoj kreativnog razmišljanja, efikasno shvatanje veza između pojmova i pojava, bolju koncentraciju, bolje organizovanje misli i ideja.
Orjentacione faze prema kojima se najčešće odvija proces izrade mapa uma u nastavnom procesu su sledeće:
1. Objašnjenje tehnike mapiranja učenicima
2. Izbor centralnog pojma koji zapisujemo i predstavljamo slikom
3. Izbor ključnih pojmova(pojmova drugog reda) koji su direktno povazani sa centralnim pojmom(do ključnih reči možemo doći „burom mozga”)
4. Izrada kostura mape i upisivanje ključnih reči(pojmova) na granama
5. Izbor pojmova trećeg nivoa koji su direktno povezani sa nekom od ključnih reči, a indirektno sa centralnim pojmom(Ovaj deo izrade mape uma može se organizovati na zanimljiv način tako što učenike možemo podeliti u grupe, a svaka od grupa, primenom tehnike asocijacija, imala bi zadatak da iz pojma koji dobiju izdvoje pojmove drugog i trećeg nivoa).
6. Upisivanje detalja na bočnim granama, dodavanje slika, simbola.
7. Organizacija pojmova(bojenje delova mape, povezivanje grana strelicama)
8. Rad na poboljšanju mape(kritička analiza i dorađivanje).
Prema broju učesnika u izradi, mape uma mogu biti individualne i timske, a prema vremenu izrade prethodne(kao priprema za obradu, sistematizaciju i rješavanje nekog problemaskice časa); tekuće( nastaju tokom časa, plan table…) i naknadne, nastale poslije obrade, neka vrsta „domaće zadaće”.
No comments:
Post a Comment