Jedan od strateških ciljeva
savremenog obrazovanja jeste znati učiti kako učiti. Veština učenja obuhvata
sledeće aktivnosti: davanje smisla informacijama, zaključivanje na osnovu činjenica,
shvatanje suštine problema i celovitosti zbivanja, osposobljavanje za permanentno
učenje.
U ovom radu učinjen je pokušaj da se ukaže na
praktične mogućnosti u razvijanju veštine učenja primenom izrade mapa uma u
toku nastavnog procesa.
Kako savremeni koncepti nastave
zahtijevaju sve veće angažovanje samih
učenika u nastavnom
procesu, pred nastavnikom
stoji ozbiljan zadatak
da nastavu obogati što
adekvatnijim metodama rada
i u potrebnoj
mjeri, u zavisnosti od
mogućnosti, iskoristi pogodnosti
koje nude Informaciono-komunikacione tehnologije.
Upotreba različitih metoda i
tehnika organizacije,
prezentovanja i obrade gradiva u velikoj mjeri
može povećati zainteresovanost učenika i želju za učenjem. Jedna od tih tehnika bila bi primena mape uma u nastavi.
Ona
se može upotrebljavati na
tradicionalan način ili
računarskim mapiranjem pomoću softvera koji su za to
predviđeni. Naš mozak
je zadivljujuće snažan
instrument učenja, najmoćniji
alat u znanom svemiru i što ga
više koristimo, bolje funkcioniše i koristi informacije.
Čovek podjednako
koristi lijevu i desnu stranu (hemisferu) mozga.
Mapa uma može biti upotrebljena u svakom
aspektu života u kom će poboljšano učenje i jasnije razmišljanje povećati čovjekov
učinak. Da primjena mapa uma može imati korist i značaj za savremenu nastavu
govori nam činjenica da mape uma angažuju potencijal obe hemisfere mozga što
olakšava stvaranje novih ideja, bolje razumevanje sadržaja i memorisanje bitnih
sadržaja.
Prema Buzanu mapa uma poseduje četiri osnovne karakteristike:
1. Predmet pažnje je kristalizovan u centralnoj slici.
2. Glavne teme predmeta se granaju iz centralne slike.
3. Grane sadrže ključni lik ili ključnu reč otisnutu na produženoj liniji.
4. Teme od manjeg značaja se takođe predstavljaju kao grane povezane sa granama višeg nivoa.
5. Grane formiraju povezanu „čvorišnu” .
No comments:
Post a Comment