Sunday, May 12, 2019

Mape uma

Jedan od strateških ciljeva savremenog obrazovanja jeste znati učiti kako učiti. Veština učenja obuhvata sledeće aktivnosti: davanje smisla informacijama, zaključivanje na osnovu činjenica, shvatanje suštine problema i celovitosti zbivanja, osposobljavanje za permanentno učenje.
 U ovom radu učinjen je pokušaj da se ukaže na praktične mogućnosti u razvijanju veštine učenja primenom izrade mapa uma u toku nastavnog procesa.
Kako savremeni koncepti nastave zahtijevaju sve  veće angažovanje samih učenika  u  nastavnom  procesu,  pred  nastavnikom  stoji  ozbiljan  zadatak  da nastavu  obogati  što  adekvatnijim  metodama  rada  i  u  potrebnoj  mjeri,  u zavisnosti  od  mogućnosti,  iskoristi  pogodnosti  koje  nude  Informaciono-komunikacione  tehnologije. 
Upotreba  različitih metoda  i  tehnika  organizacije, prezentovanja i obrade gradiva u velikoj mjeri  može povećati zainteresovanost učenika i želju za učenjem. Jedna od  tih tehnika bila  bi primena mape  uma u nastavi.
 Ona  se  može upotrebljavati  na  tradicionalan  način  ili  računarskim  mapiranjem  pomoću softvera koji su za to predviđeni.  Naš  mozak  je  zadivljujuće  snažan  instrument  učenja,  najmoćniji  alat  u znanom svemiru i što ga više koristimo, bolje funkcioniše i koristi informacije.


Čovek  podjednako  koristi  lijevu  i desnu  stranu (hemisferu)  mozga.
 Mape uma razvio je Toni Buzan koji se bavio istraživanjem funkcija mozga još kao student početkom sedamdestIh godina. Mapa uma je izraz brilijantnog razmišljanja i prema tome predstavlja prirodnu funkciju ljudskog uma. To je moćno grafičko sredstvo koje obezbeđuje univerzalni ključ za oslobađanje potencijala mozga.
 Mapa uma može biti upotrebljena u svakom aspektu života u kom će poboljšano učenje i jasnije razmišljanje povećati čovjekov učinak. Da primjena mapa uma može imati korist i značaj za savremenu nastavu govori nam činjenica da mape uma angažuju potencijal obe hemisfere mozga što olakšava stvaranje novih ideja, bolje razumevanje sadržaja i memorisanje bitnih sadržaja.

Prema Buzanu mapa uma poseduje četiri osnovne karakteristike:

1.     Predmet pažnje je kristalizovan u centralnoj slici.
2.     Glavne teme predmeta se granaju iz centralne slike.
3.     Grane sadrže ključni lik ili ključnu reč otisnutu na produženoj liniji.
4.     Teme od manjeg značaja se takođe predstavljaju kao grane povezane sa granama višeg nivoa.
5.      Grane formiraju povezanu „čvorišnu” .

No comments:

Post a Comment